Το HRC, ως συνήθως, τραβά -τεχνολογικώς- τα πράγματα στα άκρα. Ένα απ’ αυτά είναι και η γνωστή πλέον σε όλους υπόθεση των αεροτομών (ή αεροδυναμικών βοηθημάτων, διαλέγετε και παίρνετε. «Φτερά» έχουν μόνον τα πουλιά και τα αεροπλάνα, και αντιστοίχως «φτεράκια» οι σερβιέτες)…
Στις δοκιμές της Jerez ο Marquez δοκίμασε έξι αεροτομές (τρεις σε κάθε πλευρά του φέριγκ).
Κάνοντας την αρχή ο ιδιοφυής Gigi Dall’Igna, τον ακολούθησαν και οι υπόλοιποι κατασκευαστές, καθένας των οποίων υλοποιεί ξεχωριστές ιδέες έχοντας χαρτογραφήσει τα ενδεχόμενα ποθητά αποτελέσματα.
Σκόπιμα, οι εργοστασιακές ομάδες και οι αεροδυναμιστές τους αφήνουν τα media να ξεσαλώνουν, ερμηνεύοντας τα αποτελέσματα με τις φτωχές -σε τεχνικό επίπεδο- γνώσεις των δημοσιογραφούντων.
Πόσοι άραγε εξ’ αυτών γνωρίζουν ότι (σε εργοστασιακό –τουλάχιστον- επίπεδο) τα carbon fiber κοστούμια και η θέση οδήγησης των μοτοσυκλετών της ιδίας ομάδας διαφέρουν μερικά κρίσιμα χιλιοστά και μοίρες, αναλόγως της σωματικής διάπλασης των δύο αναβατών τους; Πόσοι εξ’ αυτών θα είχαν την διάθεση να μπερδέψουν την φυσιογνωμία του Vale ή του Jorge (και των αδιαμφισβήτητων ικανοτήτων τους) με την «οπισθέλκουσα», τον συντελεστή οπισθέλκουσας, τις αεροδυναμικές απώλειες, το κέντρο βάρους, το «αέρινο πεδίο ροής» και άλλα τέτοια εξωτικά (πιθανόν και «ξωτικά» για μερικούς);;;
Οι αστρονομικές τιμές κόστους των εργοστασιακών μοτοσυκλετών δεν οφείλεται μόνον στους παραγόμενους ίππους, στα εξωτικά υλικά, στις ECU, στους αισθητήρες και γενικότερα στην προχωρημένη τεχνολογία. Μέρος του τρελού κόστους οφείλεται και στην υποβοήθηση των αναβατών να πολεμήσουν τους ανέμους…
…Στις εξωπραγματικές ταχύτητες με τις οποίες κινούνται, σχεδόν όλα τα πανάκριβα άλογα καταναλίσκονται στην υπερνίκηση της αντίστασης του αέρα και πολύ λίγα απ’ αυτά στην αντιστάθμιση του συνόλου των τριβών και των μηχανικών απωλειών.
Τώρα δε που, μέσω των υπολογιστών και των αισθητήρων, τα πάντα καταγράφονται εν κινήσει, σε πραγματικούς ρυθμούς αγώνα και όχι μόνον στην αεροσήραγγα (όπου γίνονται κάποιες από τις αρχικές μελέτες) η πραγματικότητα είναι αμείλικτη δια των στοιχείων της και η εύρεση λύσεων επιτακτική.
Ο Dall’Igna, ως γνήσιος ιδιοφυής μηχανολόγος, αποφάσισε να προεκτείνει την διερεύνησή του σε σχεδόν παρθένες περιοχές εφαρμογής, με στόχο να δημιουργήσει ένα ακόμη βήμα υπεροχής σε σχέση με τον ανταγωνισμό (γνωρίζοντας βεβαίως – βεβαίως ότι θα σπεύσουν μιμητές). Όπως συνήθως γίνεται σ’ αυτές τις περιπτώσεις, αυτός που πρωτοξεκινά την εφαρμογή μιας ιδέας βρίσκεται ένα βήμα εμπρός, δεδομένου ότι εκκινεί με συγκεκριμένο σχέδιο στο κεφάλι του και προμελετημένους στόχους. Ποτέ ένα κεφάλι του επιπέδου Gigi δεν δημοσιοποιεί ιδέα που δεν έχει εξονυχιστικά μελετηθεί από την «κορυφή έως τα νύχια», δεν διαθέτει συγκεκριμένο προορισμό και δεν αποσκοπεί σε συγκεκριμένο αποτέλεσμα.
Οι περισσότεροι αναφέρονται στα ευεργετικά αποτελέσματα των αεροτομών σε σχέση με την καλύτερη επιτάχυνση στις εξόδους, αφού λόγω αεροδυναμικής πίεσης ενεργοποιείται πολύ λιγότερο το ηλεκτρονικό βοήθημα της αντι-σούζας. Γεγονός που στην περίπτωση του HRC, δεδομένων των φετινών προσαρμογών και αρκετών προσωρινών συμβιβασμών στον screamer κινητήρα, τους βολεύει ιδιαίτερα (γι’ αυτό κι έπεσαν με τα μούτρα). Ο παμπόνηρος όμως μικρός προτείνει την διακοπή της εφαρμογής τους στο τέλος του 2016, διότι εικάζουν ότι έως τότε θα έχουν λύσει τα προβλήματα που απομένουν και δεν θα χρειάζεται να μπαίνουν αναγκαστικώς στα «απόνερα» των αεροτομών άλλων μοτοσυκλετών, δεδομένου ότι –προς το παρόν- έχουν στραγγαλίσει τις δυνατότητες του κινητήρα τους, λόγω των γνωστών προβλημάτων που έχουν ήδη αναφερθεί σε προηγούμενο άρθρο.
Ακόμη και η διάταξη (άρα και οι προκύπτουσες ιδιότητες) των κινητήρων που χρησιμοποιούν οι πέντε συμμετέχοντες κατασκευαστές επηρεάζουν αναλόγως την αεροδυναμική συμπεριφορά των μοτοσυκλετών, την γεωμετρία του πλαισίου, τις αναρτήσεις και ούτω κάθε εξής...
Screamers και Bing Bang, cross plane και flat plane (με ή χωρίς counter rotating στροφάλους) παίζουν τον δικό τους σοβαρό ρόλο στην συμπεριφορά της μοτοσυκλέτας και ενδυναμώνουν ή αποδυναμώνουν τον τρόπο που λειτουργεί σε συγκεκριμένα σημεία της πίστας και σε διαφορετικούς σχεδιασμούς της.
Συνεπώς η μεγάλη πρόκληση για τους αναβάτες τους είναι να κατανοήσουν πλήρως τους διαφορετικούς τρόπους οδήγησης ούτως ώστε να ξεζουμίσουν και το τελευταίο πλεονέκτημα ή να εξουδετερώσουν τα αντίστοιχα μειονεκτήματα.
Τέλειες λύσεις δεν υπάρχουν…
Ο Gigi Dall’Igna φαίνεται ότι ξεκίνησε αυτόν τον τρελό χορό των αεροτομών για να υπερασπιστεί την ξεχωριστή απόδοση του κινητήρα του…
…ο οποίος είναι μόνιμος κάτοικος των πρώτων θέσεων στις τελικές ταχύτητες και δεν μένει από βενζίνη (παρ’ όλα τα όρια των 22 λίτρων)…
…συγχρόνως όμως για να αποφύγει τους «κολλιτσίδες της ευθείας», οι οποίοι έμεναν στο δημιουργούμενο κενό αέρος.
Όσο οι «αντιγραφείς» παλεύουν με διαφορετικές διατάξεις αεροτομών και το πλήθος τους, φαίνεται ότι ο Gigi καταλήγει σ’ ένα σύνθετο αποτέλεσμα με δύο ζεύγη αντεστραμμένων μπανανών, τα οποία επιτυγχάνουν πολλαπλά αποτελέσματα, λόγω θέσης.
Σε γενικές γραμμές (όσο μπορεί να υπάρχουν «γενικές γραμμές στην αεροδυναμική), όταν ο ρυθμός απομάκρυνσης της επιφάνειας από την ροή του αέρα είναι σχετικά απότομος (όπως στις εξόδους των «Κ» κατά την επιτάχυνση), η ροή ξεκολλά από την επιφάνεια στο πίσω μέρος, γίνεται ασταθέστατη, αέρας σπεύδει να γεμίσει τα δημιουργούμενα κενά, γεννώνται μεγάλοι «ακολουθούντες στρόβιλοι» και η αντίσταση αυξάνεται κατακόρυφα…
Ο Dani ήταν ο πρώτος που το εντόπισε κατά την διάρκεια δοκιμών, όταν βρέθηκε στην ουρά των Ducati, ακολούθησαν τα σχετικά παράπονά του δημοσίως και δια δηλώσεών του εξέφρασε την πεποίθησή του να καταργηθούν (τα αεροδυναμικά βοηθήματα)…
Οι αεροτομές του ιταλού μηχανολόγου έχουν κατά την άποψή μου τριπλό ρόλο: επιθετικό (τη μη παρέμβαση του anti wheelie στην επιτάχυνση), αμυντικό (το «ξεκόλλημα» των ακολουθούντων) και θερμοδυναμικό (ταχύτερη αποβολή του θερμού αέρα στο «διαμέρισμα» κινητήρα και ψυγείου, διατηρώντας χαμηλότερη την θερμοκρασία, συνεπώς υψηλότερη την απόδοση -χώρια που του δίνει και την δυνατότητα υψηλότερου λόγου συμπίεσης στον κινητήρα. Εξ’ ου και τα ανοίγματα του φέριγκ πάνω στη ροή που δημιουργούν τα αεροδυναμικά βοηθήματα).
Οι αεροδυναμικές προσεγγίσεις των υπολοίπων είναι εντελώς διαφορετικές όπως και τα αποτελέσματά τους.
Στον θαυμαστό αυτόν κόσμο των αγώνων, ο ρόλος της αεροδυναμικής έρευνας είναι κρίσιμος και οι αναβάτες των εργοστασιακών ομάδων έχουν περάσει ουκ ολίγες ώρες αυτοπροσώπως μέσα στις αεροσήραγγες ρυθμίζοντας την στάση τους αλλά και το σχήμα του φέριγκ, κάτι που δεν θα μπορούσε να γίνει χωρίς την παρουσία τους.
Την επόμενη λοιπόν φορά που θα παρακολουθήσετε gp και θα δείτε τον Jorge, τον Marc και τους υπόλοιπους αναβάτες να τεντώνονται όσο μπορούν έξω από το φέριγκ, ανοίγοντας διάπλατα και τα γόνατά τους στα φρένα, στο τέλος της μεγάλης ευθείας, να ξέρετε ότι η επιβραδυντική ισχύς που παράγουν στα 220 km/h ισοδυναμεί με 12 ολόκληρους ίππους (πόσο μάλλον στην περίπτωση Vale που βγάζει και το πόδι)…
Επιπλέον, όπως βλέπετε και στο σχήμα (κάτω), η αντίσταση αυτή προέρχεται από ψηλά και η ροπή της ως προς το χαμηλό κέντρο βάρους προσφέρει ένα … βιολογικό anti dive, χρησιμότατο, αν κρίνει κανείς από τα συνηθέστατα ανασηκώματα του πίσω τροχού στα ισχυρά φρένα των «θηρίων».
Στην εφαρμογή πολλών εκ των ιδεών των σχεδιαστών προκύπτουν νέες παράμετροι, βελτιώσεις, παράδοξα, αντιφάσεις αλλά και αδιέξοδα…
Τα ερωτήματα είναι εκατοντάδες, όμως λίγα μπορούν να απαντηθούν ολοκληρωμένα, δεδομένου ότι οι εργοστασιακές ομάδες αποκρύπτουν σημαντικά στοιχεία, διεκδικώντας πάντα την εφαρμογή της λεπτομέρειας που θα κάνει την διαφορά.
Κανείς δεν μπορεί να γνωρίζει αυτός ο νέος πόλεμος των ανέμων μεταξύ των κατασκευαστών που μπορεί να οδηγήσει στην πράξη (και προς όφελος των μελλοντικών καταναλωτών).
Κι εδώ προκύπτει το αδιέξοδο…
Στραγγαλισμός έρευνας και εξέλιξης προς όφελος της θεαματικότητας (δηλαδή τα φράγκα για τους διοργανωτές) ή ανάδειξη πρωτοποριακών τεχνολογιών από σχεδιαστές και μηχανολόγους προς όφελος των πωλήσεων (δηλαδή τα φράγκα για τους κατασκευαστές);;
Τον λογαριασμό πάντως τον πληρώνουμε εμείς…
Είτε ως θεατές, είτε ως καταναλωτές…
σ.σ. Για τα θέματα αεροδυναμικής θα επανέλθω αναλυτικότερος σε λίγες ημέρες από το site.
Δεν υπάρχουν σχόλια: